Veelgestelde vragen
Hier vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen. Ontbreekt een vraag? Bel naar Flinq Vastgoed op 020-73 73 296 of stuur ons een e-mail.
Bent u al huurder bij Flinq? Via het huurdersportaal kunt u uw huurcontract, huurbetalingen, facturen inzien en reparatieverzoeken doen.
Huren bij Flinq
Welke woningen verhuurt Flinq Vastgoed?
Flinq Vastgoed beheert allerlei soorten woningen in voornamelijk de Randstad: appartementen, studio’s en eengezinswoningen. Ook woningen geschikt voor woningdelers behoren tot het aanbod. Voor specifieke vragen aangaande ons aanbod kunt u contact opnemen met de afdeling verhuur (020-73 73 296 / [email protected]). Je kunt je ook vrijblijvend inschrijven voor vrijkomende woningen via het inschrijfformulier.
Wat zijn de inkomenseisen om een woning te huren?
Inkomenseisen die wij hanteren zijn in onderstaande tabel te vinden.
Het 2e inkomen telt voor 100% mee. Er wordt gerekend met de kale huur inclusief eventuele parkeerplaats/berging.
Doelgroep |
Inkomenseis |
Huurder appartement < € 1.000,- |
Bruto-inkomen 4,00 x de maandhuur |
Huurder appartement > € 1.000,- en € 1.250,- |
Bruto-inkomen 3,75 x de maandhuur |
Huurder appartement > € 1.250,- |
Bruto-inkomen 3,50 x de maandhuur |
Woningdelers |
Situatie-afhankelijk, dit kunt u navragen bij de verhuurafdeling |
Voor specifieke vragen over de inkomenseisen kunt u contact opnemen met de afdeling verhuur (020-73 73 296 / [email protected])
Hoe kan ik me inschrijven bij Flinq als woningzoeker?
U kunt zich vrijblijvend inschrijven door in te schrijven via het inschrijfformulier.
Wij berichten je tot 3 maanden na inschrijving als er woningen vrijkomen die passen binnen jouw aangegeven voorkeuren. Na 3 maanden worden je gegevens verwijderd uit privacyoverwegingen. Je kunt wel opnieuw inschrijven als je nog opzoek bent.
Bij zeer populaire woningen kan het voorkomen dat wij niet iedereen kunnen uitnodigen voor een bezichtiging.
Onderhoud
Waar kan ik een reparatieverzoek melden?
Voor afhandeling van storingen en reparatieverzoeken werkt Flinq Vastgoed samen met diverse (keten)partners.
U kunt uw reparatieverzoek melden in het huurdersportaal (24 uur per dag) of per telefoon op 020-737 32 96 (tussen 10:00 – 12:30 uur).
Reparatieverzoeken worden tijdens kantooruren in behandeling genomen. Als de melding spoedeisend is gelieve achter de melding in het portaal aan te bellen.
Voor zeer spoedeisende zaken buiten kantooruren kunt u bellen met ons kantoornummer 020-737 32 96 (toets 9). U wordt dan rechtstreeks doorverbonden naar een calamiteitenonderhoudsdienst. Onder zeer spoedeisende zaken worden storingen verstaan die grote schade aan het pand kunnen veroorzaken.
Welk onderhoud doet Flinq en wat doe ik zelf?
In het ‘besluit kleine herstellingen’ is vastgelegd welk onderhoud verantwoordelijkheid is van de huurder.
Zie onderstaande link om een overzicht te zien van ‘het besluit kleine herstellingen’.
Welke aanpassingen mag ik zonder toestemming van beheerder/eigenaar doen aan de woning?
Inpandige schilderwerkzaamheden aan wanden en plafonds mag u zonder toestemming uitvoeren. Houdt er wel rekening mee dat de kleur bij huuropzegging teruggebracht moet worden naar originele staat.
Ook voor schroeven en boren in wanden of plafonds hoeft u geen toestemming te vragen. Eventuele gevolgschade door dergelijke werkzaamheden komen voor rekening van huurder. Ook het dichtsmeren van geboorde gaten valt bij huuropzegging valt onder verantwoordelijkheid van de huurder. Schroeven of boren in vloer, kozijnen of ramen is in geen geval toegestaan.
Hoe verhelp ik verstoppingen in de woonruimte?
Verhelpen van verstopping vallen onder de verantwoordelijkheid van de huurder, tenzij het gaat om het gaat om een verstopping van de standleiding.
Verstopping douchecabine
Vaak zijn verstoppingen in de douchecabine het gevolg van een niet-schoongemaakte douchedrain. Deze kun je eenvoudig zelf schoonmaken. Zie instructie in onderstaande video. Het is aanbevolen om deze schoonmaak minstens eenmaal per maand te herhalen.
Verstopping wastafel
Verstopping van een wastafel zijn vaak te wijten aan de een sifon verstopt met vuil/vet. Deze kun je losdraaien en schoonmaken. Zie instructie in de volgende video.
Wie is er verantwoordelijk voor ongediertebestrijding in de woning?
Bestrijding van ongedierte valt in de meeste gevallen onder verantwoordelijkheid van huurder. Uitzondering hierop is ongedierte dat grote schade aan het casco van de woning kan aanbrengen, zoals houtworm.
Meer hierover is te vinden op de site van Rijksoverheid: Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder?
Muizen
Preventieve maatregelen om een muizenplaag te voorkomen zijn te vinden op website van de GGD. Gaten en kieren kun je eenvoudig zelf dichtzetten met staalwol, bijvoorbeeld pannensponzen van staalwol die verkrijgbaar zijn bij supermarkt.
————
Meer vragen over onderhoud voor huurder of verhuurder in onze onderhoudsflyer (Let op, dit geldt alleen voor huurwoningen in de geliberaliseerde “vrije” sector): onderhoudsflyer flinq (vrije sector)
Hoe verhelp ik een storing aan de CV-ketel?
Voor problemen met de CV-ketel is het aanbevolen te controleren of de radiatoren in woonkamer opengedraaid zijn en of het systeem voldoende waterdruk heeft en is ontlucht. De waterdruk moet tussen de 1,5 en 2,0 Bar liggen voor een goede werking van de CV-ketel.
Onderstaand een eenvoudige video-instructie voor het bijvullen van een CV-ketel.
Hoe verhelp ik een storing in de mechanische ventilatie / afzuiging?
Het is belangrijk om de ventielen van de mechanische ventilatie (centrale afzuiging) of badkamerventilator (lokale afzuiging, veelal bediend via lichtschakelaar) stofvrij te houden. Indien er sprake is van een mechanische ventilatie in de woning, dan kan deze verbinding verliezen. Dit kan als reden hebben dat de batterij vervangen moet worden of de afstandsbediening de verbinding verloren is met de hoofdunit.
Onderstaand twee video’s over de oplossingen voor deze problemen voor mechanische ventilatie van het merk Itho.
Batterij vervangen afstandsbediening:
Opnieuw koppelen afstandsbediening:
Kan ik de verhuurder vragen om tochtwerende maatregelen te treffen?
Tochtwering valt conform het besluit kleine herstellingen onder verantwoordelijkheid van huurder, tenzij er bouwkundige aanpassingen noodzakelijk zijn.
In veel gevallen kan tocht verholpen worden door een stukje tochtband in de raam-/ of deursponning te plakken. Dit is zelfklevend materiaal dat eenvoudig verkrijgbaar is bij bouwmarkten. Onderstaande video toont een instructie over het plaatsen van tochtband (vanaf 3:23).
Moet ik het hang- en sluitwerk van mijn woning zelf onderhouden?
Oliën en smeren van hang- en sluitwerk (waaronder ook cilinder en sloten) valt conform het besluit kleine herstellingen onder verantwoordelijkheid van huurder. Dit houdt in dat je zelf verantwoordelijk voor het periodiek insprayen van draaiende delen van ramen en deuren met de juiste smeermiddelen. Voor cilinders is het advies om deze een- of tweemaal per jaar in te sprayen met slotspray. Dit voorkomt de meeste problemen!
Onderstaand een video-instructie voor het smeren van het hang- en sluitwerk. In deze video wordt de cilinder volledig gedemonteerd, dit is niet altijd noodzakelijk.
Wat moet ik doen als ik mijzelf heb buitengesloten of als cilinder/slot van de woning niet meer werkt?
Bij buitensluiting geldt dat de kosten voor rekening van huurder komen. Uitgezonderd hierop zijn problemen die niet verwijtbaar zijn aan huurder. Om te voorkomen dat je wordt afgezet door een malafide slotenmaker, kun je – ook buiten kantooruren – contact opnemen met ons kantoor. Wij regelen dan een slotenmaker die het probleem verhelpt voor een marktconforme prijs. In geval van buitensluiting door eigen toedoen van huurder of slecht onderhouden van hang- en sluitwerk, zullen wij de factuur aan huurder doorbelasten.
Meer informatie en advies over het onderhouden van hang- en sluitwerk vind je in het kopje “Moet ik het hang- en sluitwerk van mijn woning zelf onderhouden?”
Wat kan ik doen bij kortsluiting of doorgeslagen stoppen?
Controleer allereerst of alle groepen, aardlekschakelaars nog zijn ingeschakeld (ze staan dan omhoog in de groepenkast). Als dit het geval is, controleer op de website van jouw netbeheerder (bijvoorbeeld Liander in Amsterdam of Stedin in Rotterdam) of er een storing is bekend. Indien er geen storing bekend is, bel dan het nationale storingsnummer 0800 9009 om de storing te melden.
Als een van de groepen of aardlekschakelaars naar beneden staan, is er kortsluiting in de installatie of een van de apparaten die hierop is aangesloten. In de meeste gevallen is een apparaat de boosdoener. Bekende oorzaken zijn kapotte opladers, verlengsnoeren, waterkokers en broodroosters. Haal alle losse apparaten daar uit het stopcontact en zet daarna alle groepen en aardlekschakelaars weer aan in de meterkast (=omhoog). Blijven ze omhoog staan? Doe dan 1 voor 1 de apparaten terug in het stopcontact en schakel deze in. De aardlekschakelaar zal weer uitschakelen in de groepenkast, zodra het veroorzakende apparaat wordt ingeschakeld. Dit apparaat kun je weggooien.
Een handig stappenplan is te vinden in onderstaande video.
Hoe voorkom ik vocht, condens en/of ijsvorming in mijn koelkast?
Een beetje condens of ijsvorming op de achterwand van de koelkast is normaal. Als er water in de bodem of groentebakken van het apparaat staat, dan is hoogstwaarschijnlijk het afvoergaatje verstopt. Deze kun je doorprikken met de bijgeleverde prikker of een satéprikker met een keukenpapiertje eromheen gewikkeld. De condens die ontstaat op de achterwand.
Een handig stappenplan is te vinden in onderstaande video.
Ook is het belangrijk om koelkast en vriezer goed schoon te houden. Een instructie met aandachtspunten vind je op de website van de Consumentenbond.
Hoe zet ik de deurklink van een binnendeur vast?
Deurklinken kunnen door gebruik naar verloop van tijd los gaan zitten of in zijn geheel uit de deur vallen. Met deze instructie kun je de deurklink snel en eenvoudig weer vastzetten. Het enige dat je nodig hebt is een inbussleutelset en in sommige gevallen een platte schroevendraaier. Ook kun je onderstaande video-instructie volgen.
https://www.youtube.com/watch?v=_uN5Kb4Fi7g
Hoe verhelp ik een storing aan de vaatwasser?
Storingen aan vaatwasser kunnen vaak eenvoudig verholpen worden. Als de cyclus niet start of niet volledig wordt voltooid:
- controleer of de waterkraan openstaat (deze zit meestal onder de gootsteen).
- controleer of de afvoerslang niet dubbelgevouwen is (deze loopt doorgaans onder de keuken door en eindigt in de afvoer onder de gootsteen).
- reinig het filter van de vaatwasser en zorg dat de afvoeringangen niet geblokkeerd zijn (zie de instructie in de link hierna).
Een vaatwasser die niet goed schoonmaakt kan liggen aan een aantal zaken. Volg hiervoor het stappenplan in deze link.
Indien deze stappen niet tot het gewenste resultaat hebben geleid, kun je een melding doen in ons huurdersportaal. Vergeet hierbij niet melding te maken van het merk en type van de vaatwasser. Wij maken dan melding bij de leverancier.
Indien blijkt dat de reparatie door huurder zelf verholpen of voorkomen had kunnen worden, zien wij ons genoodzaakt de reparatiekosten een huurder door te belasten.
Hoe voorkom ik dat rookmelders zonder reden afgaan?
Als de rookmelder periodiek een pieptoon geeft (bijvoorbeeld om de 40 sec), houdt dit in dat de batterij vervangen moet worden. Dit kun je als huurder eenvoudig zelf doen. De meeste rookmelders in de woningen die wij beheren zijn weliswaar aan stroomnet geschakeld, maar ook voorzien van aan batterij (blokbatterij 9-Volt) voor het geval de stroom is uitgevallen.
Als rookmelders in de woning zonder aanwijsbare reden afgaan, kan een oorzaak zijn dat de rookdetectiekamer gevuld is met stof. Probeer de rookmelder goed uit te zuigen met een stofzuiger. Het probleem zou nu verholpen moeten zijn.
Als niet de rookmelder, maar de koolmonoxidemelder (CO-melder) afgaat, open dan onmiddellijk alle ramen en deuren, verlaat de ruimte en neem contact op met ons kantoor. De koolmonoxidemelder hangt in de ruimte waar de CV-ketel hangt.
Huurcontract
Wie is de beheerder van mijn woning?
De beheerder van uw woning is Flinq Vastgoed. U kunt bij de beheerder terecht met vragen de gehuurde ruimte en huurcontract.
Flinq Vastgoed
Amsteldijk 131-H
1078RT Amsterdam
T: 020-73 73 296
Hoe kan ik een verzoek tot contractwijziging doen?
Verzoeken tot aanpassing van het contract, bijvoorbeeld vanwege het samenwonen met partner op het gehuurde adres, kunt u doorgegeven per e-mail op het e-mailadres [email protected]
Voor bewonersmutaties binnen woongroepen/woningdelers geldt een aparte regeling, die u kunt vinden onder het kopje “Hoe vraag ik een bewonersmutatie voor een woning voor woningdelers/woongroep aan?”
Hoe zeg ik mijn huurcontract op?
U kunt een e-mail sturen naar [email protected] met daarin benoemd:
- Gehuurde adres;
- Gewenste einddatum;
- Nieuwe adres;
- IBAN voor eventuele restitutie waarborgsom;
- Reden van opzegging.
Indien u het adres huurt met anderen, dan verzoeken wij u deze mee te nemen in de CC van de e-mail met opzegging.
De opzegtermijn is – tenzij de minimum looptijd nog loopt –gelijk aan de betaalperiode. Dit is bij de meeste particuliere huurcontracten één kalendermaand.
Wat gebeurt er na opzegging?
U ontvangt een bevestiging van de opzegging per e-mail, mits deze met inachtneming van het huurcontract is gedaan. De opzegging is pas rond na ontvangst van de bevestiging van ons. In deze bevestiging vermelden wij het adres en de einddatum van de overeenkomst.
Wij nemen circa 3 weken voor het einde van de huurovereenkomst contact met u op voor de eindinspectie (en eventueel voorinspectie). In sommige gevallen zullen we ook vragen om een aantal momenten om te bezichtigen met potentiële nieuwe huurders (maximaal 2 momenten).
Wat is een voorinspectie?
Tijdens de voorinspectie wordt de staat van de woning door onze inspecteur samen met u beoordeeld. Het is belangrijk dat u bij de voorinspectie aanwezig bent. De voorinspectie vindt ca. 2 weken plaats voor het einde van de huurovereenkomst. Houd er rekening mee dat de voorinspectie tijdens kantooruren plaatsvindt.
Als tijdens de voorinspectie blijkt dat er gebreken aan de woning zijn of dat u wijzigingen zonder toestemming van verhuurder aan de woning heeft aangebracht, kan dit betekenen dat u voor het verlaten van de woning nog werkzaamheden moet verrichten om het gehuurde in goede, nette en oorspronkelijke staat achter te laten. Deze zaken worden schriftelijk vastgelegd op een mutatieformulier. Beide partijen ontvangen hiervan een exemplaar. De eventueel door u uit te voeren werkzaamheden moeten voor de eindinspectie zijn uitgevoerd.
De voorinspectie wordt verricht terwijl u nog in de woning woont. Uw inboedel staat nog op de vertrouwde plaats. Hierdoor kan het gebeuren dat onze inspecteur niet alles kan zien en daardoor wijzigingen of gebreken over het hoofd ziet. Uiteindelijk moeten die zaken voor uw vertrek door u zijn hersteld. Als u veranderingen heeft aangebracht of als ergens schade aanwezig is, doet u er verstandig aan dat tijdens de voorinspectie aan de inspecteur te melden. Ook als u twijfelt of bepaalde werkzaamheden door u moeten worden uitgevoerd, kunt dat het beste aan de inspecteur vragen. Op die manier voorkomt u dat u later tijdens de eindinspectie voor verrassingen komt te staan en geconfronteerd wordt met gebreken of veranderingen die u alsnog ongedaan moet maken of met onderhoud dat u alsnog moet uitvoeren.
Wat is een eindinspectie?
Met onze inspecteur maakt u een afspraak voor de gezamenlijke eindinspectie van de woning. Houd er rekening mee dat de eindinspectie tijdens kantooruren plaatsvindt op de laatste werkdag van de contractperiode.
Tijdens de eindinspectie van de woning controleert onze inspecteur de staat van de woning en of de herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd die zijn afgesproken tijdens de voorinspectie. Is dat niet of slechts gedeeltelijk het geval, dan wordt dit in het eindinspectierapport opgenomen. Dit geldt ook voor de zaken die u uit de woning had moeten verwijderen.
Als bij de eindinspectie blijkt dat niet alle herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd, dan zullen wij die werkzaamheden op uw kosten moeten laten uitvoeren. Wij wijzen u daar nadrukkelijk op. Deze kosten brengen wij u in rekening middels de eindafrekening.
Ook van de eindinspectie wordt door onze inspecteur een rapport opgemaakt, dat zowel door de inspecteur als door u wordt ondertekend. De woning moet op het moment van de eindinspectie geheel ontruimd en schoon zijn. Bij de eindinspectie moet u ook alle sleutels van de woning inleveren.
Hoe zeg ik het huurcontract bij overlijden van alleenstaande huurder?
Dit kan gedaan worden door een familielid per e-mail op het e-mailadres [email protected]
Wanneer ontvang ik de waarborgsom retour?
Indien uit de eindinspectie blijkt dat huurder recht heeft op teruggaaf van (een deel) van de waarborgsom, zal deze binnen vier weken worden gerestitueerd.
Op welke bankrekening wordt de waarborgsom gerestitueerd?
Als uit de eindinspectie blijkt dat huurder recht heeft op teruggaaf van (een deel) van de waarborgsom, dan zal deze worden gerestitueerd op de rekening vanwaar de laatste huurbetalingen zijn verricht, tenzij er een andere rekeningnummer is opgegeven bij de opzegging.
Wie is de eigenaar van mijn woning?
De eigenaar van de woning kan per adres verschillen. De eigenaar kunt u terugvinden in de huurovereenkomst, in het huurdersportaal of bij uw beheerder.
Hoe is mijn jaarlijkse huurverhoging (huurindexatie) opgebouwd?
De maximale huurverhoging voor huurcontracten in de sociale sector en voor kamers is voor 2023 vastgesteld op 3,1%, tenzij uw maandhuur minder dan € 300,- bedraagt (dan mag de huur verhoogd worden met € 25,-). De huurverhoging mag wel meer bedragen als uw gezamenlijk inkomen hoger is dan de door de Rijksoverheid vastgestelde grens.
De maximale huurverhoging voor geliberaliseerde huurcontracten wordt tot mei 2024 door de Rijksoverheid vastgesteld. Deze maximale huurverhoging voor 2023 is 4,1%.
Hoe vraag ik een bewonersmutatie voor een woning voor woningdelers/woongroep aan?
Een vervangende bewoner binnen een reeds hurende woongroep kan worden aangedragen per e-mail ([email protected]). Houd hierbij rekening met de voorwaarden uit de huurovereenkomst.
Wij hebben de volgende gegevens nodig van de nieuwe huurder:
- Ingevuld en getekend ‘mutatie’-formulier onderdeel van de HOVK;
- kort stukje tekst waarin vervangende bewoner zich voorstelt;
- kopie identiteitsbewijs (voor- en achterzijde)*;
- e-mailadres + telefoonnummer;
- huidige woonadres.
Wij werken met een opzegtermijn van 1 kalendermaand. Dit geldt ook voor bewonersmutaties en houdt dus in dat het dossier compleet bij ons aangeleverd moet zijn 1 kalendermaand voor de gewenste mutatiedatum (vóór 1 juli als de gewenste mutatiedatum 1 augustus is).
Indien we alle gegevens compleet hebben, zullen wij in samenspraak met de eigenaar van de woning. het verzoek binnen 5 werkdagen beoordelen.
De eigenaar beoordeelt het verzoek en kijkt daarbij naar het duurzame en gemeenschappelijke karakter van de groep. Deze aspecten zijn belangrijk, omdat eigenaar aan groepen wil verhuren waar men elkaar goed kent en men ervoor kiest om voor een langere periode samen te wonen. De nieuwe bewoner dient dus een vriend/vriendin van de huidige woongroep te zijn.
Indien er bijvoorbeeld te veel bewonersmutaties plaatsvinden kan een groep niet meer als duurzaam of gemeenschappelijk worden beschouwd en kan er besloten om het verzoek af te wijzen. Houd dus in gedachten dat de huurovereenkomst ook kan definitief kan eindigen bij een verzoek tot bewonersmutatie.
* maak het burgerservicenummer (BSN) op het document onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de KopieID-app van de Rijksoverheid. Identiteitsbewijzen met een zichtbaar BSN mogen wij niet in verwerken.
Mag ik mijn woning onderverhuren?
Onderhuur van (een gedeelte) van de woning is contractueel verboden. Mocht u daar u toelichting over willen dan kunt u contact opnemen met ons kantoor.
Hoe kan ik een verhuurdersverklaring van jullie krijgen?
Indien u in de zoektocht naar een nieuwe woning een verhuurdersverklaring nodig hebt, dan kunt u deze bij ons opvragen door een e-mail te sturen naar [email protected]. Wij zullen dan een verhuurdersverklaring voor u opstellen. Graag in de e-mail het adres benoemen wat u op dat moment van ons huurt.
Inboedelverzekering
U bent contractueel verplicht een dekkende inboedelverzekering af te sluiten voor de woning.
Deze dekt de schade aan uw bezittingen bij diefstal en schade door brand, blikseminslag, lekkage. Tevens is in deze verzekering veelal een dekking opgenomen voor opruiming- en bergingskosten van inboedel en kosten voor een tijdelijke woonruimte indien de woonruimte door brand- of waterschade tijdelijk onbewoonbaar blijkt.
Aansprakelijkheidsverzekering
U bent niet verplicht een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Dit is echter wel verstandig, een ongeluk zit immers in een klein hoekje.
Uw onderburen kunnen u bijvoorbeeld aansprakelijk stellen voor de gevolgschade van een geknapte wasmachineslang. Een dergelijke situatie al snel een claim van tienduizenden euro’s betekenen, zeker als het enkele uren kan doorlekken naar de ondergelegen woning(en).
Waar wordt tijdens de eindinspectie op gecontroleerd?
We zullen de woning bij de eindoplevering controleren op de volgende zaken:
- Schoonmaak
- woning (inclusief evt. berging) ontruimd
- tuin/balkon/dakterras is opgeruimd
- keukenapparatuur schoon (ook van binnen)
- vloeren gestofzuigd en gedweild
- ventilatieroosters en -ventielen schoon
- sanitair schoon (inclusief de afvoeren/drains )
- badkamer(s) en toilet(ten) schoon en schimmelvrij
- raamfolie, stickers en tape verwijderd
- Schilderwerk
- zelfgesausde wanden teruggebracht naar originele kleur
- Originele staat woning
- pluggen+schroeven uit de wanden en plafonds verwijderd
- lamparmaturen verwijderd (tenzij onderdeel van de huur) en afdekplaatje+kroonsteentje teruggeplaatst
- vloer verwijderd (mits zelf gelegd en niet meegehuurd)
- gaten in wanden en plafonds netjes dichtgesmeerd (Video!)
- alle zelf aangebrachte zaken als planken en gordijnrails zijn verwijderd
- grote schades zijn hersteld
- wanden, vloeren en plafonds zijn ontdaan van zwarte vegen/strepen (Tip! Gebruik een wonderspons)
- Inbouwapparatuur keuken (mits meegehuurd)
- koolstoffilter wasemkap is recent vervangen(mits van toepassing)
- vriezer en koelkast ontdooid en uitgeschakeld (Tip! Deur koelkast en vriezer open laten staan na uitschakelen apparaat)
- Overig
- Hang- en sluitwerk (zoals deurklinken) zit vast en loopt soepel
- Thermostaat op 15 graden
Betalingen
Voor wanneer moet de huur worden overgemaakt?
Huur wordt vooraf gefactureerd en moet voor ingang van de nieuwe betaalperiode (vrijwel altijd een kalendermaand) zijn overgeschreven.
Bijvoorbeeld: de huur voor mei zal eind april overgeschreven moeten worden, zodat deze uiterlijk 1 mei op rekening van verhuurder staat.
Wat gebeurt als ik mijn huur niet tijdig betaal?
Bij niet tijdige betaling van huur zullen wij u herinneren, en zo nodig aanmanen, aan de openstaande betaling. Uitblijven van betaling na formele ingebrekestelling (conform 6:96BW lid 6) kan resulteren in bijkomende kosten voor huurder, zoals buitengerechtelijke incassokosten en/of kosten die gepaard gaan met een juridische procedure.
Hoe kan ik bezwaar maken tegen een factuur die ik van jullie heb ontvangen?
Een bezwaar op een nota kan, onder vermelding van het factuurnummer worden ge-e-maild naar [email protected]
Wanneer krijg ik mijn waarborgsom retour?
Tijdens de eindinspectie wordt vastgesteld of er zaken zijn die verhuurder voor rekening van huurder moeten laten herstellen. Deze kosten worden in mindering gebracht op de te restitueren waarborgsom. Restitutie van het bedrag vindt binnen 4 weken na de eindinspectie plaats.
Servicekosten
Wat zijn servicekosten?
Servicekosten zijn kosten die boven op uw kale huur komen en worden gebruikt voor onderhoud en beheer van ruimten die u deelt met andere bewoners van het gebouw. Ook kan het zijn dat u de gas-, elektra en/of watermeter deelt met buren en hiervoor servicekosten betaald.
In uw huurovereenkomst vindt u waar u de servicekosten voor betaald.
Welke servicekosten zijn er?
Servicekosten kunnen bijvoorbeeld gerekend voor onderstaande zaken:
- Kosten huismeester;
- Onderhoud lift;
- Schoonmaak algemene ruimten;
- Glasbewassing;
- Kosten gas/elektra/water algemene ruimten;
- Onderhoud gemeenschappelijke tuin.
Wanneer volgt de afrekening van servicekosten?
Servicekosten worden eenmaal per jaar afgerekend. Dit wil zeggen dat de daadwerkelijke kosten worden vergeleken met de betaalde voorschotbedragen en u na verrekening een bedrag terugkrijgt of moet bijbetalen.
In de afrekening wordt leegstand niet meegenomen. De kosten gedurende leegstand neemt de eigenaar van het betreffende adres voor eigen rekening.
Hoe kan ik mijn voorschot servicekosten wijzigen?
Wij kunnen het voorschot servicekosten hoger of lager maken, indien de verwachting is dat het daadwerkelijk verbruik gaat wijzigen. Wij kondigen een verhoging of verlaging per e-mail bij u aan en deze baseren wij op de servicekostenafrekening van het afgelopen jaar.